Eric en Michelle in Brazilië!

Club Atlético Boca Juniors - Union Española 2 - 1

Hey, Buenos Aires is Evita Perón, onze eigen Máxima, de dwaze moeders en ...... voetbal. En als je in Buenos Aires woont en voetbalgek bent, ben je voor River Plate of voor het team waar pluisje (even googlen ;o)) groot is geworden .... Club Atlético Boca Juniors. En wat doe je als je in BA bent en van voetbal houdt ? Nagaan of één van beide clubs (thuis) speelt en heel hard proberen kaartjes te bemachtigen. Nou, thuis spelen deden ze (CABJ om precies te zijn) en het bemachtigen van kaartjes was ook appelte eitje. Dus afgelopen woensdag zaten M. en ik in 'La Bombonera' voor het bijwonen van de 1/8 finale van de Copa Libertadores (de Latijns Amerikaanse equivalent van de UEFA Champions League) tussen CABJ en Union Española (uit Chili). Hoe leuk is dat ? Even op bezoek bij dé club van Argentinië. Ik zeg .... vuurwerk, een berg confetti, een bijzonder fanatieke aanhang en pittige overtredingen. Oh ja ..... en een scheidsrechter (uit Peru) die was uitgerust met een spuitbus met kalk o.i.d. Met die kalk gaf ie -in het geval van een vrij trap- aan, waar de bal moest komen te liggen en waar de muur moest worden opgesteld. Funny !!! Het stadion van CABJ is een betonnen kolos uit 1940 en staat in de wijk La Boca en komt -geloof het of niet- in beweging op het moment dat de aanhang in beweging komt. En da's een hele rare gewaarwording kan ik je vertellen. De wedstrijd zelf was wel OK, het was ons sowieso om de sfeer te doen. Gelukkig voor het thuispubliek, trok CABJ uiteindelijk aan het langste einde, de 2 - 1 viel in de 93ste minuut. Maar ja, zoals de voetballiefhebbers onder jullie weten, telt een 'uit' gescoord doelpunt 'dubbel'. M.a.w Als de Chilenen volgende week de nul houden, hoeven ze maar 1 x te scoren om de kwartfinales te halen. Ik zou m'n geld op CABJ zetten :o) Oh ja .... nog een leuke anekdote. Vanaf de oprichting van CABJ in 1905 werd men het over de clubkleuren niet eens. In 1907 besloot men de kleuren over te nemen van de vlag van de eerste boot die in de haven aanmeerde. Het was een Zweeds schip en dus werden blauw en geel de kleuren van de club. Ciao, E.

river plate fan

Nog een weetje...is je opgevallen dat de reclame's van Coca Cola in la bombonera zwart-wit zijn ipv rood-wit?
Dat komt dus omdat rood-wit de kleuren van River Plate zijn en dat trekken ze niet!!!
Over het "kalkbusje" dat gebruiken ze allemaal in Zuid-Amerika, is alleen maar handig toch? Scheelt tijd, de voetballers weten meteen waar ze moeten staan. Veel plezier nog op jullie reis!