Eric en Michelle in Brazilië!

Rio de Janeiro

Rio.....tsja, we hadden er al niet al te hoge verwachtingen van, en dat is maar goed ook. Rio is eigenlijk een behoorlijk vreselijke stad. Natuurlijk heb je hier wat highlights, maar voor de rest moet je hier vooral snel wegwezen. Wat we morgen ook gelukkig weer gaan doen, haha.

Onze pousada, Casa Alegra, is wel heel leuk en ligt in een hele gezellige en mooie oude wijk, Santa Teresa. Vroeger woonden hier de rijken, tegenwoordig is het echt een kunstenaarswijk met hippe barretjes, restaurants, winkeltjes en galeries. Vanaf 1877 reed er een tram door Sta Teresa, maar vorig jaar is er een vreselijk ongeluk mee gebeurd, waarbij 5 doden vielen. De bewoners waren in alle staten, omdat ze allang waarschuwden dat het gevaarlijk was wegens slecht onderhoud van de rails. Ook was de tram open, en reden er vaak veel te veel mensen mee, waarbij ze ook aan de zijkanten van de tram hingen, want dat was gratis. Sinds vorig jaar rijdt de tram dus niet meer, maar de bewoners willen de tram terug, Santa Teresa is niet meer wat het geweest is....De voorspelling is dat de tram weer in 2014 gaat rijden.

Vandaag wilden we naar de stranden van Ipanema en Copacabana, maar het komt al de hele ochtend met bakken naar beneden, dus dat zit er effe niet in. Ik zie, terwijl ik dit schrijf, wel weer een beetje licht tussen de wolken door, dus wie weet gaan we straks alsnog even de stranden bekijken.

Maargoed, Rio is dus niet ons ding zeg maar, ben blij dat we morgenvroeg naar Ouro Preto vertrekken, een hele mooie oude stad, staat zelfs op de Unesco werelderfgoed lijst. Daar blijven we tot woensdag, en dan gaan we een paar dagen naar Netty, die nederlandse die we, heeeeel lang geleden, in het vliegtuig ontmoetten, met het opvangtehuis voor straatkinderen in Timoteo. En dan....... hebben we nog ongeveer een week om ergens te chillen op een bounty eiland, zodat we helemaal ontspannen weer naar huis vliegen......Nu nog even niet aan denken hoor....

Oh ja, gisteren na de Corcovado zijn we nog even naar het centrum gegaan, op aanraden van Daniel en zijn vrouw, om de foto expositie te bezoeken. Ontzettend mooie foto~s, van allerlei mooie plekken op de aarde, van bovenaf gefotografeerd. Zie www.terravistadoceu.com. Alleen de verhalen die erbij staan (op de website helaas niet in het engels, bij de expositie wel), zijn redelijk depressing. We maken een behoorlijke puinhoop van onze leefomgeving, maar dat wisten we natuurlijk al. Het is wel weer even een eye opener, en eigenlijk zou iedereen de expositie moeten zien.

Het lijkt erop dat het ondertussen droog aan het worden is, dus eerst maar eens even een heerlijke ciabatta eten, hier verderop.

Laterrrr!

liefs,

M en E

Marton & Janneke

Hoi Zussie en Zwager,

Wij zijn net thuis van een heerlijke en enigszins chaotisch startende dag :) ken je dat, je bespreekt twee boten maar komt met geen mogelijkheid bij het vanaf Sas & Har hemelsbreed 200 meter verderop gelegen haventje! Na 1,5 uur cruisen gaven we het met zijn 8'ten (Gork zat ook in de camper..) op. De camper heeft zich kranig geweerd en er een heerlijke badminton, beachball, wijn en sixties muziekdag van gemaakt! Daarna heerlijk gegeten, as usual, en foto's gekeken. Bij het afscheid signaleerde we een nieuw reisverhaal dus net even gelezen. Ben ook in Rio geweest met de marine vond het gaaf, maar was maar een weekend, en gratis :) en ik had het Engelermeer als referentie..

Hebben jullie gemist, maar dat is alleen maar goed, kijk uit naar weer gezellige dingen samen doen! Veel plezier in Ouro Preto en besos de nuestro!!

Marton & Janneke & Petje

Lex van den boom

Hallo luitjes.
Wij Europeanen denken gelijk aan Rio als het over Brazilie gaat.Je moet er dus geweest zijn om er over te kunnen oordelen.
Marton schreef al over onze familiedag.
We stonden bij de "klimberg" in bleiswijk.
Allemaal mensen aan lange koorden die schuin achteroverhellend naar de top klommen.
In mijn opinie een volstrekt nutteloze bezigheid.
En dan die lui die beneden staan en het geploeter met professioneel ongenoegen bekijken en commentaar leveren. "wie lacht niet die de mens beziet"
Maar goed. Dit weekend een mooi verslag gelezen over een Braziliaanse vrouw uit Rio die opgegroeid is in een sloppenwijk van Rio en haar kostje bij elkaar scharrelde
uit de afvalbergen.Ze is nu 63 jaar,en ze is minister van oliezaken.(een zeer belangrijke functie vanwege de enorme olievoorraden)
Het blijkt dat in Brazilie ,wat bekend staat als een macho land , veel vrouwen aan de macht zijn.
Misschien is dat de reden dat het economisch zo goed gaat in dit land.
Mijn voorstel is dan ook om onmiddelijk de geblondeerde kwezel uit Venlo te vervangen door een echte vrouw.
Tijd voor een kopje koffie (voor wijn slobberen is het nog te vroeg)
Vr.gr.

barend en adri

Zo dat was weer een heel verhaal om te lezen maar jullie hebben het wel erg naar je zin
de foto's zijn ook mooi het vervolg van de foto's zien we nog wel een keertje.
geniet nog van de laatste dagen VAKANTIE en dan volop
aan het werk.veel plezier en genieten nog en dan tot ziens in het koude kikkerlandje
liefs barend en adri.

ada

Hoi michelle en eric,

Nou eindelijk een reactie van mij.
Ik ben erg onder de indruk van jullie prachtige verhalen en foto's.
Jullie beschrijven het zo mooi dat ik bijna zonder de foto's te zien kan beleven hoe het beeld is daar.
En wauw wat een foto's, prachtig.
Ik las in je laatste verhaal; nog een weekje relaxen op het strand en dan weer naar huis. Ik dacht is het dan nou al voorbij die 2 maanden in brazilie. Oh woh wat is het snel gegaan. Ik wens je nog heel veel plezier de laatste weekjes/dagen. Geniet ervan. En trouwens michelle natuurlijk proficiat met het behalen van je toets. Weer een stapje dichter in de buurt van dat mooie briefje.
Nou geniet ze en tot mails.

groetjes ada